Martin Glob droppede sin konfirmationsfest for lidt over 30 år siden og fik i stedet en af de første mikroprocessorer, der kom på markedet. Han blev grebet af edb og har stort set arbejdet med it siden.
Den nysgerrighed og passion, der drev ham som barn, har aldrig sluppet sit tag i Martin, og den er essensen i en god konsulent, mener han. Det handler om høj faglig stolthed og lysten til at lave et godt håndværk.
– Som konsulent er du simpelthen nødt til at have stor faglig stolthed for at retfærdiggøre dig selv, siger Martin, der i øjeblikket arbejder som udvikler for PØ Data.
I den forbindelse er der især to ting, det er vigtigt at være opmærksom på ifølge Martin. For det første skal en konsulent benytte enhver lejlighed til at dele ud af sin viden og for det andet, er det meget vigtigt, at konsulenten siger fra, hvis han eller hun er usikker på, hvordan opgaven skal løses.
– Man skal have sit grundlag i orden og vide, hvad det er, man laver. Og ikke mindst, så skal man være meget ærlig omkring det. Man skal være god til at fortælle, det man ved, for at bidrage med ny viden til dem, der er ansat og vise dem nye måder at gøre tingene på, siger han.
Martin har været selvstændig it-konsulent i to år, og inden da havde han siddet på mange andre stole i it-verdenen, lige fra almindelig lønmodtager til medejer af flere virksomheder, der udviklede og solgte egen software. Han har også været fastansat konsulent i forskellige konsulenthuse og været udstationeret i både ind- og udland.
Erkend dine begrænsninger
De gode råd lyder måske banale, men det kan være svært at erkende, at man ikke kan opfylde de forventninger, som kunden stiller med. Bliver man taget af projektet? Står man uden opgave? Alligevel er det at kende sine egne begrænsninger en vigtig egenskab.
– Det er drønsvært at være konsulent, hvis man ikke kan opnå respekt, for det man kan. Så man skal være klar til at sige fra, hvis man kan se at opgaven er for svær eller at man i bund og grund ikke ved nok om det.
Folk omkring dig opdager det alligevel og så er det svært at berettige ens tilstedeværelse. Også selvom man er knalddygtig til andre ting, mener han.
Martin har hidtil været heldig at havne i en situation, hvor han kunne løse opgaven eller har fået tildelt den nødvendige tid til at finde ud af det. Men han har gennem tiden set it-kolleger påtage sig opgaver, de ikke var i stand til at løse og derefter lyve og dække over sine egne løgne.
– Det er et problem, hvis man sidder på et projekt, hvor der er travlt, at folk i bund og grund sidder og laver noget, de slet ikke forstår. Vi laver alle sammen fejl, og det må man ikke være bleg for at indrømme, men der er forskel på at lave fejl, og så at lave noget, der ikke virker – det er ikke testet og så alligevel melde ud, at det er det, siger Martin.
Gør dig værdifuld
– Det går ud over projektet og ud over en selv, selvfølgelig. Desuden går det ud over ens konsulentbureau, for de får meget hurtigt et ry for at deres konsulent sidder og laver noget møg.
I en branche hvor gode referencer er meget vigtige, kan det være svært at få nye opgaver, hvis man har sat både kunde og kolleger i dårligt lys. Men det er også vigtigt at tænke på konsulenthuset, som markedsfører konsulenten og måske skaffer den næste opgave. Seriøse konsulenthuse vil fravælge en konsulent, som ikke giver deres kunde værdi.
– Man skal gøre en selv noget værd. Det skal være interessant for konsulenthuset at sælge en. Man skal sikre sig, at man har det faglige på plads, og så skal man være ærlig, siger Martin.
Konsulenthus i HR-rollen
Martin stiller dog også store krav til sit konsulenthus. De skal have fornuftige, overskuelige kontrakter og fungere som hans HR-afdeling. Og så skal de betale til tiden. På fjerdepladsen sætter han spændende opgaver. Ikke fordi, han ikke lægger vægt på at få spændende opgaver, men de øvrige ting er bare endnu vigtigere.
Der kan for eksempel opstå problemer hos kunden, der gør det vanskeligt for konsulenten at udfylde sin rolle. Og der kan opstå misforståelser, der uforskyldt kan skade konsulentens ry. Derfor er det vigtigt at kunne få hjælp til at udrede trådene.
– Konsulenthuset skal kunne hjælpe mig, fordi konsulenthuset er min HR-afdeling. Hvis der er fnidder hos kunden, skal konsulenthuset kunne gå ind og hjælpe mig, for der er ikke rigtig nogen andre, der kan gøre det, siger Martin.
Derfor er Martin også glad for den opfølgning PØ Data gennemfører, når han er ude på kontrakt for dem.
– Det der er vigtigt, når man sidder derude, at vide, at PØ Data er der, og hvis man har et problem, så skal man bare ringe, og så bliver det løst. Det er meget vigtigt at vide, at man har baglandet i orden, og at man ikke selv skal løse den slags problemer.
Noget for pengene
Martin er i det hele taget glad for samarbejdet med PØ Data. De basale ting er i orden, og de ankepunkter han har haft, er blevet løst til alles tilfredshed.
– Der har aldrig været nogen som helst problemer med betalingen. Jeg har da haft mine kontroverser med dem om nogle ting, men de er altså blevet løst. De ting, jeg er kommet med, er blevet håndteret, så alle har været tilfredse bagefter, fortæller Martin.
Det er blandt andet det gode samarbejde, der kan retfærdiggøre konsulenthusets rolle, mener Martin. Han ærgrer sig ind i mellem over, at han ikke tjener alle pengene selv, men erkender dog samtidig, at det er svært at klare sig uden et godt konsulenthus.
Ud over at have skaffet ham gode jobs, fremhæver Martin sikkerheden omkring betalingen, og at PØ Data har ressourcerne til at løse de problemstillinger, der kan opstå i kontraktforløbet som væsentlige fordele ved samarbejdet.
– Her skal man også tænke lidt selv; hvorfor er man tilknyttet et konsulenthus? Det er lidt som at have en forsikring – det er drønirriterende at betale mange tusinde om året til en forsikring, men den er virkelig rar at have, hvis der sker et eller andet. Man skal tænke på, hvad man får for pengene, slår Martin fast.