Netværk er altafgørende | Copenhagen IT Consult

Modsat de fleste konsulenter blev Søren Bjerre ikke konsulent ved en tilfældighed. Det var et valg – et valg han er godt tilfreds med 9 år efter, han startede.

Lysten til konsulent tilværelsen kom i forbindelse med, at en hovedopgave skulle løses på hans datamatiker studiet, og Søren kom i kontakt med det daværende Københavns Amt, der havde et Access baseret booking system, som de skulle have ombygget til deres Intranet. “Et bookingsystem, som stadigt benyttes af Glostrup Hospital og Herlev Hospital”, fortæller Søren Bjerre begejstret.

Københavns Amt var så tilfreds med bookingsystem løsningen, at Søren fortsatte hos Københavns Amt efter endt studie og blev ofte bindeled mellem sin arbejdsgiver og deres it samarbejdspartnere, når der skulle hyres eksterne it konsulenter ind. Livet som it konsulent virkede spændende, og inden længe var han selv en del af det.

Mens Søren var tilknyttet Københavns Amt, blev han introduceret til .NET og senere SharePoint, “og så var jeg solgt”, udbryder Søren.
SharePoint verdenen er en meget dynamisk verden, og det bliver kun mere spændende for hver gang Microsoft frigiver en ny version.

SharePoint

“Som konsulent er det vigtigt hurtigt at få viden om nye versioner af de produkter, som man specialiserer sig i, og når det er SharePoint så er det vigtigt at få sit første projekt, når nye versioner frigives. Derfor følte jeg mig meget heldig, da København Kommune i 2006 valgte at indføre SharePoint 2007 som på daværende tidspunkt var helt nyt.

Jobbet som konsulent

Søren ser i det hele taget mange fordele ved at være konsulent for, som han forklarer, “er det afvekslende, og du er herre i dit eget hus og møder en masse nye mennesker. Det kræver, at man er udadvendt og hurtigt kan sætte sig ind i nye opgaver”. Nu har jeg to små børn, som skal bringes til og hentes fra institution, og der er det rart med fleksibel arbejdstid. “Så arbejdstiden er også meget varierende, hvor man nogle gange må give den fuld gas både dag og aften”. Fordelen er, du selv kan bestemme, hvornår man skal give den gas, og han indrømmer, at han har haft sin PC med på ferie for at få et projekt løst.
Som konsulent skal man hurtigt kunne sætte sig ind i såvel virksomhedens kultur som selve opgaven, da kunden ofte – med rette – forventer, at du kan levere fra dag et. Rådgivningsfunktionen er ofte også en vigtig del af det at være konsulent, hvor du tit må stille flere scenarier op for kunden.

Det er ikke altid at tiden tillader Best practice, men det vigtigste er at kunden kender muligheder og bliver præsenteret for fordele og ulemper, hvis der er flere veje til målet.
Ofte er det økonomien, der bestemmer, hvilken løsning der vælges. Her er det vigtigt, at dokumentationen er i orden, så man altid kan finde frem til, hvorfor en løsning blev valgt. En vigtig kvalitet som konsulent er hurtigt at kunne sætte sig ind i kundens forretningsprocesser, så de mulige løsninger der præsenteres bedst muligt rammer kundens ønsker. Evnen til at kunne det, er ofte noget, der kommer med ens erfaring.
Eneste ulempe ved konsulentjobbet, som Søren ser det, er perioder med manglende opgaver. Det har Søren heldigvis kun været udsat for i få korte perioder, hvilket primært skyldes et efterhånden stort netværk.

Netværk

Copenhagen IT Consult (tidligere kendt som PØ Data A/S) er en vigtig del af det netværk, “og de er dygtige til at finde relevante og udfordrende opgaver hos spændende kunder. Jeg kan godt lide deres grundige arbejdsmåde, hvor de tager en it kandidat ind og lærer ham at kende inden man bliver sendt ud til kunder. Der bliver ligeledes udført et grundigt forarbejde med bl.a. at følge op på efterspurgte kunde referencer. På den måde lærer Copenhagen IT Consult konsulenten bedre at kende og kan dermed bedre matche konsulenten med kunden og kundens opgave. Det giver tryghed for såvel kunden som konsulenten”.
Attraktiv arbejdskraft

For at kunne blive ved med at være en attraktiv arbejdskraft bruger Søren en del tid på at holde sig up-to-date med den nyeste teknologi og software og prøver ved selvstudie produkterne af ved at få fat i de tidlige beta versioner. Det vigtigste er dog at få fat i et projekt, hvor du skal arbejde med den nye version. Det er først på den måde, at man rigtigt lærer produkternes grænser at kende.

Bogføring er ikke så slemt

“Det er en fordom, at det er en gigantisk administrativ suppedas, som man hverken kan finde hoved eller hale i, for i virkeligheden kan man betale sig fra det”. Lige i starten kan det virke lidt overvældende, men får man etableret et samarbejde med en god revisor behøver det ikke at være en stor udfordring at komme i gang som it konsulent, siger han.
Derfor er hans råd også til it folk, der ønsker at gå konsulentvejen at lade være med at spare penge på en revisor. Det er altafgørende for en sund virksomhed, at der er styr på regnskabet og rådgivningen. Et andet godt råd til en nystartet konsulent vil være at starte i det små og få nogle gode referencer. I det hele taget skal man tænke meget over valg af konsulentopgaver og især i starten tænke i referencebaner. Mange potentielle kunder ser store virksomheder i CV’et som et kvalitetsstempel, men også komplicerede projekter hos mindre kunder, hvor alle områder at f.eks. SharePoint er brugt kan være en katalysator for nye opgaver. Og så skal man selvfølgelig huske at få faktureret sine timer, “det kan godt knibe for mit eget vedkommende i en travl hverdag”, griner Søren.