Få succes med eksterne it-konsulenter

Når du hyrer en ekstern it-konsulent, er der en række ting, du kan gøre for at sikre at samarbejdet bliver en succes. Her giver tidligere koncern it-chef og nu selvstændig it-konsulent Jan Typp sine tre bedste råd til dig som opdragsgiver.
 Der kan være mange gode grunde til at hyre en ekstern it-konsulent og det vil din organisation kunne profitere meget af. Men succesen afhænger af, hvordan du som leder vælger at gribe situationen an.

Det mener selvstændig it-konsulent Jan Typp, der fik sin første opgave som selvstændig it-konsulent for 5 år siden gennem Copenhagen IT Consult (tidligere kendt som PØ Data). Han har stor erfaring med at hyre eksterne konsulenter – både fra sin tid som koncern it-chef og nu hvor han, som ekstern konsulent i rollen som projektleder, ofte er ansvarlig for at finde andre eksterne ressourcer.

– Hvis du vil sikre dig det mest optimale udbytte, skal du tage højde for, at den professionelle konsulent også er et menneske, som skal indgå i en organisation med andre mennesker. Det handler om at tage ledelsesansvar, siger Jan Typp.

I forbindelse med brug af eksterne konsulenter, kan de tre væsentligste ledelsesopgaver stilles op på følgende måde:

 

– Jo tydeligere opgaven er defineret, jo hurtigere kan konsulenten gå i gang. Det skaber i sig selv værdi, fordi der skal bruges færre timer på opgaven. Og konsulenten vil gerne i gang. Han ved godt, at han bliver målt og vejet og har brug for at vise sit værd, så hurtigt som muligt. Det kan være direkte demotiverende, hvis der går for lang tid.
– En del virksomheder glemmer, at de eksterne konsulenter også er mennesker. Det er vigtigt, at man som opdragsgiver udviser interesse for dem personligt. Behovet varierer selvfølgelig fra person til person, men er altid til stede. Det handler også om at skabe loyalitet, og den er vigtig – ja faktisk helt ufravigeligt – selv på en tre ugers opgave.

– Der kan opstå rygter, misundelse og konflikter, når der kommer eksterne folk på en opgave. Det kan for eksempel skyldes, at én eller flere af medarbejderne gerne selv ville have opgaven. Der kan opstå et “dem” og “os”, som er usundt for samarbejdet. Det er en ledelsesopgave, at modvirke dette. Når du forklarer, hvorfor du anvender eksterne konsulenter, vil organisationen med stor sandsynlighed tage godt imod dem